سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پردازشگر
پردازشگر laptop لپ تاپ قیمت نوت بوک کامپیوتر pardazeshgar 
نویسندگان
لینک دوستان

اینترنت2 یک کنسرسیوم تحقیقاتی و توسعه است که توسط بیش از 200 دانشگاه که با صنعت و دولت همکاری دارند، هدایت می‌شود و هدف آن‌ها توسعه و به‌کار بردن کاربردها و تکنولوژی‌های پیشرفته شبکه و سرعت بخشیدن به ایجاد اینترنت فرداست. اینترنت2 در واقع تجدید و ایجاد مجدد مشارکت و همکاری بین مراکز آکادمی، صنعت و دولت است که همین مشارکت نیز موجبات گسترش و رواج اینترنت امروز را از آغاز پیدایش اولیه آن در پی داشت.

هدف مجمع اینترنت2 عبارت است از:

  • توانمندسازی نسل جدیدی از کاربردهای شبکه
  • خلق و ایجاد یک شبکه لبه‌ای هدایت‌کننده برای تحقیق و آموزش
  • ترویج و گسترش انتقال تکنولوژی و تجارب به اینترنت جهانی

علاوه بر عضویت دانشگاه‌ها، مجمع اینترنت2 مشتمل بر بیش از هفتاد شرکت و همچنین بیش از چهل سازمان وابسته از جمله لابراتوارهای تحقیقاتی دولت آمریکا است. اعضای اینترنت2 همچنین با بیش از 30 سازمان تحقیقاتی و آموزشی در زمینه شبکه در سراسر جهان همکاری می‌کنند که به‌وسیله یک هسته مرکزی پشتیبانی می‌شوند. فعالیت‌های اینترنت2 بر اعضا متمرکز است و اعضا در هماهنگی با ابتکارات و طرح‌های مقدماتی در سطح کشوری، ایالتی و منطقه‌ای آمریکا کار می‌کنند. تلاش‌های اینترنت2 بر موارد ذیل متمرکز است:

1- کاربردهای پیشرفته شبکه: موجب تشریک مساعی بین مردم می‌شود و دسترسی تعاملی را به اطلاعات و منابع فراهم می‌کند که این کار در اینترنت تجاری امروزه ممکن نیست. به‌عنوان مثال یادگیری تعاملی از راه دور، دسترسی به ابزارهای منحصر به‌فرد علمی از راه دور، دستیابی بلادرنگ (Real-Time) به دیتا‌بیس‌های بزرگ و جریان ویدئو با وضوح بالا همگی با استفاده از شبکه‌های با عملکرد بالا ممکن می‌شوند. 2- قابلیت‌های جدید شبکه‌ای: مانند کیفیت خدمات (QOS)،Multi Casting و IPV6 به‌طور پویایی در شبکه‌هایی که به‌وسیله اعضای اینترنت2 استفاده می‌شوند، آزمایش و به‌کار گرفته شده‌اند. این قابلیت‌ها هم از کاربردهای پیشرفته شبکه امروزی پشتیبانی می‌کند و هم باعث توانمندسازی اینترنت تجاری فردا خواهد شد و عملکرد قابل اطمینانی را که کاربردهای پیشرفته نیازمند آن هستند فراهم کند. 3- میان‌افزار (MiddLeware): (یا پشت‌صحنه نرم‌افزار) که امنیت، دایرکتوری‌ها و دیگر سرویس‌های مورد نیاز کاربردهای پیشرفته شبکه را فراهم می‌آورد. در اینترنت امروز، کاربردها باید خود این سرویس‌ها را فراهم کنند که منجر به استاندارد‌های ناسازگار و رقابتی می‌شود. با گسترش و ترویج استانداردسازی و قابلیت عملکرد متقابل، میان‌افزار (MiddleWare) به‌کارگیری کاربردهای پیشرفته شبکه را بسیار سهل‌تر خواهد کرد. 4- شبکه‌های با عملکرد بالا: پردیس‌ها و لابراتوارهای بیش از 200 دانشگاه عضو را به هم پیوند می‌دهد. شبکه‌های با عملکرد بالا که در پروژه‌ اینترنت2 مشارکت دارند، محیطی را فراهم می‌کنند که در آن کاربردها و قابلیت‌های جدید شبکه می‌توانند آزمایش و به‌کار گرفته شوند.

برخی سؤالات متداول در مورد اینترنت2

1-چرا دانشگاه‌ها هدایت اینترنت2 را به‌عهده گرفته‌اند؟
دانشگاه‌ها تنها واجدین شرایط برای تعیین اهداف اینترنت2 هستند، چراکه آن‌ها هم متقاضی انواع کاربردهای اینترنت2 هستند و هم افراد مستعد برای اجرای این پروژه را تامین می‌کنند. ماموریت‌های تحقیقاتی و آموزشی دانشگاه‌ها به‌طور روزافزون نیازمند تشریک مساعی پرسنل و سخت‌افزارهایی است که در پردیس دانشگاه‌ها در سراسر کشور پراکنده‌اند و این دقیقا همان وظیفه‌ای است که کاربردهای اینترنت2 به‌دنبال آن است. در عین حال افراد مستعد و متخصص در زمینه کامپیوتر و شبکه در دانشگاه‌های عضو اینترنت2 بی‌همتا هستند. دانشگاه‌ها تاریخ طولانی در توسعه شبکه‌های تحقیقاتی پیشرفته و به‌کارگماری آن‌ها داشته‌اند. این ترکیب نیازها و منابع، یک مجموعه کاملی را برای توسعه نسل جدید قابلیت‌های اینترنت فراهم می‌کند.

2-اینترنت2 چگونه به کاربران فعلی اینترنت نفع خواهد رساند؟
سرمایه‌گذاری انجام شده به‌وسیله دانشگاه‌ها در اینترنت2 که با تلاش صنعت و دولت مضاعف شده است در توسعه تکنولوژی‌هایی نظیر IPV6، Multi Casting و کیفیت خدمات (QOS) کمک کرده است که موجب نسلی جدید از کاربردهای اینترنت خواهد شد و منافع آن تمامی بخش‌های جامعه را دربر خواهد گرفت. منطق این نوع رویکرد به تحقیقات شبکه از این واقعیت ناشی شده است که اینترنت امروز نیز از تحقیقات شبکه آکادمی و دولت فدرال دهه هشتاد سر برآورده است. اینترنت2 این موفقیت را در هزاره جدید با اتکا بر مجمع دانشگاهی برای توسعه پیش‌تجاری تکرار خواهد کرد.

3- آیا اینترنت2 جایگزین اینترنت تجاری حاضر خواهد شد؟ بخش تجاری چگونه در اینترنت2 درگیر است؟
اینترنت2 جایگزین اینترنت نخواهد شد. بلکه هدف آن توسعه تکنولوژی است که باعث افزایش توان اینترنت فعلی می‌شود. دانشگاه‌ها می‌مانند و به‌ تجربه رشد اساسی در استفاده از ارتباطات اینترنت موجود ادامه می‌دهند، چیزی که هنوز از فراهم‌کننده‌های تجاری به‌دست می‌آید. بخش تجاری یک شریک کامل در این پروژه است و از کاربردها و تکنولوژی‌هایی که توسط اعضای اینترنت2 توسعه داده شده‌اند، منتفع خواهد شد. همان‌طور که از وب جهان‌گستر (World Wide Web) به‌عنوان یادگار و میراث سرمایه‌گذاری پیشین در بخش تحقیقات شبکه آکادمی و دولت فدرال یاد می‌شود، میراث اینترنت2 تکنولوژی خواهد بود که نه‌تنها توسط دانشگاه‌ها، بلکه همچنین توسط بخش تجاری نیز مورد پذیرش قرار خواهد گرفت.

4- رابطه بین اینترنت نسل آینده NGI (Next Generation Internet) و اینترنت2 چیست؟
اینترنت2 توسط دانشگاه‌ها هدایت می‌شود در حالی که اینترنت نسل آینده (NGI) توسط دولت فدرال هدایت می‌شود. اما این دو در بسیاری از حوزه‌ها با هم کار می‌کنند. از آن‌جا که اینترنت2 در میان اعضای دانشگاهی توسعه‌یافته و برنامه‌های NGI در آژانس‌های دولت فدرال پیش می‌رود، اطمینان از این مسئله مهم خواهد بود که سرویس‌های پیشرفته شبکه روی Back Bone قابل عملکرد تعاملی در دسترس خواهد بود که به‌صورت رقابتی توسط تولیدکنندگان بسیاری ارایه خواهد شد.


در طول دهه گذشته، آژانس‌های R&D دولت فدرال با مجمع دانشگاه‌ها و شرکت‌های خصوصی به‌منظور توسعه بسیاری از تکنولوژی‌های اینترنت امروز با همدیگر کار کرده‌اند. این مشارکت یک صنعت چند میلیون دلاری را ایجاد کرد. با تجدید و احیای این مشارکت، اینترنت2 تکنولوژی جدید مورد نیاز همه کاربران شبکه را توسعه و اجرا خواهد کرد و ادامه هدایت و رهبری آمریکا در کاربردهای کامپیوتر و مخابرات را تضمین می‌کند 5- وضعیت درباره موسسات آموزشی که عضو اینترنت2 نیستند چگونه خواهد بود؟ دروازه شرکت در اینترنت2 روی هر دانشگاهی که تعهد دهد تسهیلات پردیس خود را در اختیار توسعه کاربردهای پیشرفته قرار دهد، باز است. سرمایه‌گذاری لازم برای برآورده کردن این الزامات و تعهدات ممکن است بیشتر از آنی باشد که بسیاری از موسسات در حال حاضر بتوانند از پس آن برآیند. هزینه تکنولوژی استفاده شده در اینترنت2 با ورود هر موسسه آموزشی کاهش می‌یابد. پانزده سال پیش اتصال به اینترنت به گرانی شرکت در حال حاضر در اینترنت2 بود. با افت قیمت‌ها، تلاش شرکت‌کنندگان اولیه در تحقیقات شبکه به‌منظور رساندن آن به همه مجامع آکادمیک گسترش یافت. به‌کارگیری تکنولوژی اینترنت2 از چنین الگویی تبعیت می‌کند.


[ جمعه 87/6/1 ] [ 4:52 عصر ] [ رضا سیاه لو ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

پردازشگر laptop لپ تاپ قیمت نوت بوک کامپیوتر pardazeshgar
امکانات وب


بازدید امروز: 11
بازدید دیروز: 26
کل بازدیدها: 558903